Apa aktiviti menarik yang boleh dilakukan bersama keluarga di pagi raya? Jom buat 9 aktiviti ini agar pagi raya anda lebih bermakna! alert-success


Hari raya adalah waktu yang paling dinanti-nantikan setiap tahun oleh semua ahli keluarga. Pagi raya yang penuh dengan keriangan dan keceriaan pasti menjadi kenangan yang tidak dapat dilupakan. 


Oleh itu, di bawah ini adalah cadangan beberapa aktiviti menarik yang boleh dilakukan oleh sanak saudara ahli keluarga di pagi raya.



1. Solat Sunat Aidilfitri

Salah satu aktiviti penting yang boleh dilakukan adalah solat sunat Aidilfitri. Ramai ahli keluarga yang akan berkumpul di rumah pada pagi raya, dan apa lagi yang lebih baik daripada solat bersama-sama? 


Solat sunat Aidilfitri ini dilakukan selepas solat subuh dan akan membantu menyatukan semangat dalam menjalani hari raya.


2. Membuat dan Makan Ketupat

Ketupat adalah makanan tradisional yang wajib dihidangkan pada hari raya. 


Ahli keluarga boleh membuat ketupat bersama-sama, dari membungkus hingga memasak. Setelah siap, bolehlah menikmati ketupat bersama-sama sambil bergembira.


3. Menziarahi Kubur

Menziarahi kubur merupakan salah satu aktiviti yang sangat bermakna pada hari raya. 


Ahli keluarga boleh berziarah ke kubur orang yang tersayang dan mengenang kenangan bersama-sama. Ia juga menjadi pengingat bahawa mereka yang telah pergi adalah sebahagian daripada sejarah keluarga kita.


4. Membuat Kuih Raya

Membuat kuih raya merupakan aktiviti yang paling popular di kalangan ahli keluarga. 


Ahli keluarga boleh membuat pelbagai jenis kuih raya bersama-sama, dari dodol hingga kek lapis. Ia akan menjadi pengalaman yang menyeronokkan dan mencipta kenangan manis untuk dikenang pada masa depan.


5. Bergambar

Sambil menikmati hidangan raya bersama keluarga, jangan lupa untuk mengambil gambar bersama-sama sebagai kenangan yang indah. 


Anda juga boleh mengambil gambar keluarga dengan memakai baju raya yang seragam untuk hasil gambar yang lebih kemas dan menarik.


6. Menonton movie

Anda boleh memasang projektor dan menonton filem raya yang disukai bersama keluarga. Ini adalah aktiviti yang menyeronokkan dan boleh memberikan pengalaman menarik yang berbeza pada pagi raya.


7. Sesi bermaaf-maafan

Pagi raya juga merupakan masa yang sesuai untuk bermaaf-maafan dengan keluarga. 


Jadikanlah pagi raya sebagai masa yang baik untuk memperbaiki hubungan dengan ahli keluarga yang mungkin tercalar pada masa lalu.


8. Buat video raya

Anda boleh merakamkan momen kebersamaan keluarga pada pagi raya dalam bentuk video raya. 


Ini boleh menjadi kenangan yang indah dan boleh dikongsi bersama keluarga yang lain.


9. Pertandingan King dan Queen

Boleh juga diadakan pertandingan pakaian raya paling meletops di kalangan ahli keluarga dan adik beradik. Juri tentulah dari orang-orang tua. 

Sekadar memeriahkan suasana di pagi raya. Hadiah perlulah menarik bagi menghangatkan suasana.

Kesimpulan

Kesimpulannya, terdapat banyak aktiviti yang boleh dilakukan oleh sanak saudara ahli keluarga di pagi raya. 


Aktiviti-aktiviti tersebut pasti akan memberi keseronokan dan kenangan yang manis untuk dikenang sepanjang masa. Oleh itu, jangan lepaskan peluang untuk merayakan hari raya bersama-sama! Selamat mencuba!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama