Pastikan perjalanan raya raya balik ke kampung berjalan lancar dan selamat dengan senarai semak ini. alert-success


Balik kampung merupakan satu tradisi yang menjadi lumrah bagi masyarakat Malaysia semasa sambutan Hari Raya Aidilfitri. 


Apabila sudah tiba musim perayaan, ramai yang mengambil keputusan untuk pulang ke kampung halaman. Walau bagaimanapun, sebelum memulakan perjalanan balik kampung, pastikan persediaan yang mencukupi telah dibuat.



Berikut adalah panduan untuk membuat senarai semak persediaan perjalanan balik kampung yang boleh membantu anda dalam mempersiapkan diri sebelum memulakan perjalanan.


Periksa Kenderaan

Periksa semua bahagian kenderaan termasuk sistem brek, tayar, minyak hitam, enjin, aircond dan lain-lain untuk memastikan ia berada dalam keadaan baik sebelum memulakan perjalanan.


Buat Senarai Barang

Buat senarai barang yang diperlukan semasa perjalanan termasuk pakaian, kasut, alat tulis, gadget, ubat-ubatan, makanan ringan dan minuman. 


Pastikan barang-barang ini disusun dengan rapi dalam beg yang mudah diakses semasa perjalanan.


Periksa Maklumat Cuaca

Periksa maklumat cuaca semasa mengatur perjalanan dan ambil perhatian jika ada arahan cuaca buruk. Jangan memaksa diri untuk memulakan perjalanan jika cuaca tidak elok.


Sediakan Dokumen Perjalanan

Pastikan anda membawa dokumen perjalanan yang sah seperti kad pengenalan, lesen memandu, dan lain-lain dokumen yang penting. Letakkan dokumen ini di tempat yang selamat dan mudah dicapai.


Sediakan Wang Tunai

Pastikan anda membawa wang tunai yang mencukupi untuk perbelanjaan semasa perjalanan termasuk tol, makanan, minuman dan bayaran-parking. 


Jangan lupa menyimpan wang tunai di tempat yang selamat semasa perjalanan.


Rehat Secukupnya

Rehat secukupnya semasa perjalanan, jangan memaksa diri untuk memandu dalam keadaan yang letih atau mengantuk. 


Rehat yang mencukupi mampu mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini.


Memastikan Keselamatan

Pastikan keselamatan anda dan penumpang lain dalam kenderaan dengan mematuhi had laju, memakai tali pinggang keselamatan, dan mengelakkan penggunaan telefon bimbit semasa memandu.


Kesimpulan

Membuat senarai semak persediaan perjalanan balik kampung sebelum memulakan perjalanan amat penting bagi memastikan anda bersedia dan mempunyai perjalanan yang selamat dan selesa. 


Ikuti panduan ini dan bersedia untuk menikmati sambutan Hari Raya Aidilfitri bersama keluarga di kampung halaman. 


Selamat berjalan-jalan dan selamat sampai ke destinasi dengan selamat!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama