English antara bahasa kedua yang dah sangat common bagi masyarakat Malaysia. Pendedahan awal bahasa inggeris perlu di pupuk di peringkat awal usia kanak-kanak.


Zaman YouTube Channel

Zaman sekarang, YouTube antara platform utama yang ibu ayah pilih untuk dedahkan anak-anak mereka dengan konten-konten berbahasa inggeris.


Disebabkan banyak sangat channel YouTube yang buat niche belajar-belajar ini, jom saya kongsikan 4 YouTube channel yang sangat menarik dan interaktif untuk kanak-kanak belajar english. So ibu ayah dah tak perlu pening nak search yang mana satu.


Ke-empat-empat ni memang best. Konten-konten YouTube channel ni dipenuhi dengan permainan interaktif, lagu-lagu yang comel dan cerita yang menarik hati kanak-kanak. Elemen-elemen ni penting bagi membantu kanak-kanak meningkatkan kosa kata, tatabahasa, dan ucapan Inggeris mereka dengan baik.


Tanpa membuang masa lagi, jom check this out!


1. Steve & maggie


Cara steve & maggie ni agak menarim sebab konten-konten yang dia buat bukan je untuk kanak-kanak, orang dewasa pun boleh belajar sama. 


Gaya dia macam cikgu! Hehehe Sebutan yang dilontarkan jelas, dan akan di ulang beberapa kali satu satu perkataan. Very good!


Check Youtube channel steve & maggie


2. Ms. Rachel (Songs for Littles)


Ni antara yang sangat sangat bagus! Seriously. Bagi yang ada anak kecil, Ms. Rachel akan serikan hari-hari mereka dengan videonya yang sangat simple. Again, sebutan yang sangat sangat jelas. 


Dia train penonton especially kanak-kanak untuk menyebut sesuatu perkataan tu dengan betul and siap ada sign language lagi. Dan one thing, suara Ms. Rachel ni serious sedap masa dia menyanyi.


Check youtube channel Ms. Rachel


3. Blippi


Tak perlu diperkenalkan lagi. Siapa tak kenal blippi kan? Karakter dia yang ceria dan funny. 


Dengan warna tema oren dia tu memang buatkan kana-kanak tertarik. Dia suka bawak kita jalan-jalan pergi tempat best dan mesti ada benda yang dia akan share.  


Check YouTube channle Blippi


4. Abibi


Tak pernah dengar? Abibi ni macam blippi tapi versi islamik. 


Abibi guna bahasa english dalam rancangan, sebutan pun sangat jelas & tersusun. Dengan karakter abibi yang kelakar bukan anak je, kita yang dewasa pun boleh suka.


Paling terbaik ialah abibi mendidik juga tentang zikrullah. Alhamdulillah, insyaAllah & masyaAllah..


Check YouTube channel Durio+


Semoga bermanfaat untuk semua insyaAllah.


Nota : Selain yang saya kongsikan ni, ibu ayah jugak boleh dedahkan anak-anak dengan bahasa lain seperti arab, france, english, bahasa malaysia dan banyak lagi. Semuanya ada di Durioo+.


Durioo+ ni platform islamic dari team Didi & Friends. Setiap bulan ada ratusan video² baru yang mendidik minda kanak-kanak muslim.


Check Durioo+

Post a Comment

Terbaru Lebih lama